Borte bra, men hjemme best


Blogglisten

Amund Skiri er ledig på markedet! Han passet liksom ikke inn i Oslo og Vålerenga. Han er oppvokst der Romsdalen er på sitt trangeste, og med mitt lærerblikk tipper jeg at han var snilleste gutt i klasserommet. Brannmann kjenner jo ikke Amund, men jeg har et morsomt møte med romsdalingen.

På videoen ser du broren min Vidar på utdrikningslag. I løpet av denne dagen var han innom en AaFK trening der han fikk lede oppvarming (på filmen), og være med på den klassiske firkanttreningen. I AaFK hadde de et bot-system som gav 40,- i bot pr tunnel en spiller spiller igjennom i øvelsen. Vidar måtte legge igjen 400,- før han dro fra Color Line! I tillegg må det nevnes at bror er avholdsmann - da er prestasjonen hans enda verre! Amund var da en sentral spiller på AaFK, og måten han tok i mot en stakkars brudgom på var forbilledlig. På samme måte vet jeg at go`gutten fra Romsdalen ble godt likt i Herd. Min Herd-nevø på 6 år merket seg raskt at Skiri lærte seg navnene på barna han omgikk på jobb. Det er en utrolig viktig egenskap hos en som skal jobbe med barn og ungdom. Å bli sett som enkeltindivid er viktig for både unge og voksne, og sånn sett så sitter nå AaFK med en strålende mulighet til å få tilbake den snilleste gutten i klassen. En som kan gå ut på Color Line og møte unge lovende mennesker - ikke bare unge lovende fotballspillere. Denne kvaliteten må Vik og Hagen sikre seg på kunstgresset i Voldsdalen. Fotballfaglig kjenner ikke Brannmann Skiri, men for å sitere Reidar Vågnes: "bygge menneske først, så fotballspilleren".

Hva gjør en lokalfotballpatriot på i vinterhalvåret? Man kan feks studere fotball i andre land. Her en dag satt jeg og studerte tabeller fra andre verdenshjørne. Snevert og snålt vil mange si, men likefullt - det finnes en ukjent verden der ute, og kanskje kan nye impulser slå innover vår kalde kyst. Ta feks Egyptisk Premier League. Et av Egypts eldste fotballag, Tanta sliter i bunnen av nivå 1 i det arabiske landet. Tanta er også en by som ligger midt mellom Kairo og Alexandria. Tanta står i fare for nedrykk altså. I Norge er tantene kun utsatt for nedrykk dersom de glemmer bursdager. Så får vi håpe at toleranse for brutale nedrykk er til stede i dette landet som ligger i forbønnslisten til landets menigheter - på grunn av manglende toleranse for andre trossamfunn en sitt eget. Men å ha tro på et lag er heldigvis ikke det samme som å ha tro på evigheten. En sesong vare heldigvis bare et år.
Brannmann har flere morsomme navn på lager, og vil strø sin sære humor utover vinterens blogger.

En 16 rekker Tippekupong kan være redningen for en lang vinterlørdag. Fire halve garderinger på engelske kamper fra øyas to øverste ligaer. Tippekupongen har fulgt Brannmann helt siden blåkopien var beviset på mine tips til Hamar. Tippefristen var tirsdager slik at postgangen skulle rekke frem til Hamar før kampstart kl 16 norsk tid den påfølgende lørdagen. Min største gevinst kom i en alder av 20 år da jeg var i jobb på Høgtun Folkehøyskole. Vi var et tippelag som dro inn 7500,- som skulle deles på 10 personer. Lykke var stor, og helgen etter storgevinsten skulle Brannmann på Bjorli på ski. Med bilen full av jenter gikk det litt for fort i Tresfjorden, og der stod søskenbarnet til min kjære mor (som også er politi). 750,- i bot var resultatet, men pengene hadde jeg jo, så nøden var ikke så stor der i Tresfjorden denne fredagskvelden.
Tippekampen var høyt prioritert alt i tidlig alder. Selveste Frode Haugeberg ringte på døren min i 10 årsalderen min en gang. "Vil du være med og slåss mot guttene fra Øvre Berget" var spørsmålet. Det var mange dueller i "Cowboy og urbefolkningen i Amerika (eller Indianere som de ble kalt i gamle dager)". Unge Hamnøy svarte som sant var, "kan ikkje, skal sjå Tippekampen". Man kan jo få tårer i øynene av tankene på lag som Karlsli (Carlisle) og Luton som dominerte tippekupongene den gang. Med Arne Scheie bak mikrofonene var det høytid. Et artig poeng med Arne Scheie er at første kamp han laget sak av som journalist i NRKvar på Høddvoll! Der ute startet altså en lang og fantastisk karriere i tjeneste for oss fotballelskere. I dag er det florøgutten Øyvind Alsaker som er tippekampstemmen, og det er ingen dårlig erstatning mener Brannmann!

Da trykke send i påvente av startskuddet for vinterens treningskamper. Måtte snøen holde seg på 200 meters høyde!








hits

Kommentarer