Stille i fjøset


Blogglistenhits

Mens vi venter på at isen forlater kunstgressbanene på Sunnmøre, og treningskampene kommer i gang, benytter jeg i dag anledningen til en utenomsportslig sak. Når nå årshjulet til de ulike klubbene på Sunnmøre blir lagt, regner jeg med at de fleste legger inn diverse avslutningsfester når sesongen er over. Fair-play samlinger, A-lagsfest, klubbfest og pizzafest for aldersbestemte lag. Kjekke tiltak for å feire en flott sesong. I år utfordrer jeg alle til å legge denne feiringen til september - et par måneder før sesongen er slutt. Tullete sier du? Tja, ikke mer tullete en norges fremtid, russen. Eller rettere sagt, skoleledere på de videregående skolene. For det er vel egentlig der det blir bestemt hva elevene skal ta seg til med i skolegården? Tenk om verftene på Sunnmøre feiret med skipsdåp og kalas i månedsvis FØR produktet var levert! Eller at kranselaget på nybygde hus på Sunnmøre ble feiret den dagen spaden gikk i jorden? Fortell Brannmann om en eneste fornuftig grunn til å feire seg selv FØR selve finalen? Nå er de fleste russer røde, så slik sett skulle jeg sett mellom fingrene det jeg her taler i mot. Ikke det at de ikke skal få lov å feire 13 års skolegang. Men Norge fremstår som et molbo (skulle til å skrive Molde...) land i denne tradisjonen! Jeg utfordrer herved ALLE rektorer ved de videregående skolene i Ålesund til å utsette russefeiringen til 13.juni og la finalen komme på jonsokaften. Vi klarer oss fint uten russen i 17.mai toget. Hadde direktoratet for landets håpefulle gitt en gratis studietur til Europa for første skole som tar tak, hadde det blitt fart på sakene tenker jeg! Herved er Brannmanns utfordring gitt. Men jeg trekker altså tilbake fotballklubbenes utfordring om tidlig feiring, bortsett fra de som kjemper med Brann og Emblem om edelt metall!

Jeg lovde jo å se litt på morsomme fotballnavn rundt om i verden. De arabiske landene skal man jo være litt forsiktig å tulle med. Skulle jeg engang få tilbud om å trene et lag i Irak, så er det greit å ha sitt rulleblad rent. Men la oss driste oss til å se på tabellen i kongedømmet Bahrain. Av de 10 lagene som pryder nivå 1 i den kongelige serien der sør, så har 6 av lagene Al- først. Det er Al-Najma, Al-Shabbab, Al-Rifa, Al-Hadd, Al Ahli og Al-Ittihad, og skulle jeg til å si, Al-Hødd (men det er bare tull altså). Men det er klart at her kunne vi sunnmøringer lett kunne stilt et lag eller to i dette oljelandet. Kjører du innom et samvirkelag på en sunnmørsbygd en helt vanlig ettermiddag, så hører du bak suppereolene damepraten; "Ka i Al-Verda, he han brokke lårhalsen?", "Du store Al-Pakka, ka sei ho Gyda no??", eller "men ka i Al-Ledager, he han gifta seg NOK en gang!". Sånn sett er det kanskje ikke så langt fra vår golfkyst til deres golfkyst? Sniker du deg inn på en eller annen streamingtjeneste så kan du se livekamper fra Bahrain, og på tribunen ser du menn i hvite kjoler. DET finner du ikke på Sunnmøre, tror jeg. Jeg har enda ikke vært på kamp på Sæbø - så helt sikkert kan man jo ikke være. Konklusjonen får være at verden er liten og vi har mer til felles en vi tror.

I det jeg skal til å trykke send, registrerer jeg at Sunnmøre Fotballkrets har sendt ut lagene som skal spille 6.divisjon i år. Her er mange 2.er lag, men den store bomben er at Spjelkavik er degradert til 6.div! Jeg har jo en magefølelse på at dette er en feil, og at det mangler et 2. tall bak Vika. Men nå står det altså Spjelkavik, og da er dette sjokkerende nyheter! Brannmann kommer altså akkurat nå med ferskt brekkende nytt - før alle andre medium! Følg med utover kvelden om dette blir rettet på. I så tilfelle er det store sjanser for at Brannmanns blogg kan takkes!

Alt for denne gang dette - Send - og følg med her: Spjelkavik degradert?




Kommentarer